Etusivu
Tietokoneet
Elektroniikka
Autot
Webmasters
Download
Linkit
Palaute
Pelit
Sekalaista

eXTReMe Tracker

Autoon on aika helppo tehdä melko luotettava ajonestolaite itsekin. Tässä esittelen muutaman yksinkertaisen esimerkin. Kaikki mallit eivät välttämättä toimi kaikissa autoissa, joten tarjolla on useampia malleja.

HUOM!
EN VASTAA TEKEMIESI KYTKENTÖJEN AIHEUTTAMISTA VAHINGOISTA!


Yleistä:

Luonnollisesti käynnistyksenestokytkin kannattaa sijoittaa sellaiseen paikkaan, mistä varas ei osaa sitä (ainakaan ihan heti) etsiä. Lisäksi se kannattaa naamioida jonkun muun apulaitteen kytkimeksi jos vain on mahdollista. Esimerkiksi joissakin autoissa kojelaudasta löytyy jonkun lisälaitteen kytkin, joka ei ole käytössä juuri nimenomaisessa mallissa, mutta siinä on kuitenkin kyseisen laitteen logo. Esimerkkinä mainittakoon sumuvalot, takasumuvalo tai penkinlämmitin.

Myös kytkimelle meneviä johtoja kannattaa yrittää naamioida jollakin tapaa. Jos esimerkiksi konepellin alla menee paljon sinisiä johtoja, kannattaa laittaa kytkimelle siniset johdot, koska varas ei välttämättä kiinnitä niihin läheskään niin paljon huomiota kuin esimerkiksi neonpunaisiin.

Johtojen katkomispaikkaa kannattaa myös vähän miettiä. Jos esimerkiksi aikoo katkaista puolan johdon, ei todellakaan kannata katkaista sitä aivan puolan vierestä, sillä joku rosvo saattaakin olla niin fiksu, että katsoo konepellin alle ja näkee kyseisen viritelmän. Parempi paikka löytyy esimerkiksi jostakin kojelaudan alta, koska puolalta tulee toinen johto yleensä suoraan virtalukolle.

Tietenkin jos haluaa paremmin varmistaa, ettei varas saa autoasi varastettua, voit käyttää tavallisen kytkimen tilalla esimerkiksi jotakin koodikytkintä tai käyttää useampaa mallia samanaikaisesti.


Malli 1: Puolan toimintaan vaikuttava

Auton sytytyspuolaan menee kolme johtoa. Yksi niistä on korkeajännitejohto, joka menee virranjakajaan. Kaksi muuta ovat varsin soveliaita käynnistykseneston toteuttamiseen. Eli katkaistaan jompi kumpi johto ja laitetaan kytkin väliin. Tämä estää korkeajännitteen syntymisen puolalla, eivätkä tulpat anna kipinää johdon ollessa poikki.


Malli 2: Polttoaineen syöttöä häiritsevä

Joissakin autoissa, ei kuitenkaan kaikissa, on sähköllä toimiva polttoainepumppu. Mitäköhän tapahtuu, jos katkaisee pumpulle menevän johdon ja laittaa siihen kytkimen väliin? No, eihän sillä autolla pitkälle ajella, jos moottori ei saa polttoainetta.


Malli 3: Starttiin vaikuttava

Starttimoottorin solenoidin johdon välissä oleva kytkin estää aika tehokkaasti auton käynnistämisen, koska solenoidi ei lyökään startin ratasta vauhtipyörän rattaaseen.


Malli 4: Virtalukkoon vaikuttava

Tämä malli ei ole erityisen hyvä, koska usein virtalukon kautta kulkee melko suuria virtoja, mutta mainitaan nyt sitten kuitenkin. Eli katkaistaan virtalukkoon menevistä johdoista joku auton toiminnan kannalta välttämätön johto ja laitetaan kytkin sen väliin.


Malli 5: Kunnon pääkytkin

Jos katkaisee akun johdon (sen paksun) ja laittaa siihen esimerkiksi paljon virtaa kestävän avaimella varustetun pääkytkimen, on varkaan aika hankala ohittaa kytkintä edes millään paukkulankaviritelmillä.


  © 2002-2017 Juha Levänen  -=-  Käyttöehdot