Etusivu
Tietokoneet
Elektroniikka
Autot
Webmasters
Download
Linkit
Palaute
Pelit
Sekalaista

eXTReMe Tracker

Koska verkkopelitapahtumat eli LANit ovat kasvattaneet suosiotaan, ajattelin tässä kertoa vähän niiden järjestämisestä. Lähinnä kerron asioista, mitä tulee otta huomioon järjestelyissä ja muuta yleistä asiaa.

Paikka

Paikan hankkiminen on edellytys koko tapahtumalle. Paikan valintaan vaikuttaa aika moni tekijä, riippuen tapahtuman luonteesta. Itse olen pelaillut ainakin seuraavanlaisissa paikoissa:

  • Koulun ATK-luokka
  • Tehdashalli
  • VPK:n tilat
  • Jonkun yksityishenkilön asunto

Jos tarkoitus on ihan vaan pelailla melko pienellä kaveriporukalla, yksinkertainen ratkaisu pelipaikaksi on jonkun asunto. Nykyään lähes kaikki pelit, joissa olen ollut mukana, ovat olleet jonkin kaverin kotona. Jos taas on aikomus järjestää isompikin tapahtuma, niin kannattaa kysellä esimerkiksi läheisestä koulusta, pääsisikö ATK-luokan koneilla pelailemaan.

Luvat ja määräykset

Jos pelipaikkana on koulu, tehdashalli tai joku vastaava, paikan omistajat haluavat yleensä kaikenlaista tietoa tapahtumasta. Joissakin paikoissa saattaa lisäksi olla joitakin rajoitteita. Esimerkiksi koulun tiloissa on yleensä alkoholi ja tupakka kiellettyjen listalla. Lisäksi aika usein vaaditaan tapahtuman aikataulu ja nimilista paikallaolijoista. Kannattaakin suosiolla nimetä järjestävästä porukasta yksi tapahtuman vastuu / yhteyshenkilöksi, joka hoitaa nämä asiat kuntoon.

Kotioloissa on tässä suhteessa paljon helpompaa järjestää tapahtuma, koska voi sopia kaveripiirissä kaikki paikan ja tapahtuman säännöt sopiviksi eikä nimilistoilla ja aikatauluilla ole juurikaan väliä.

Esivalmistelut

Kannattaa valmistella asioita valmiiksi etukäteen niin paljon kuin vaan mahdollista, ettei sitten paikanpäällä tuhraudu turhaan aikaa niihin.

Pieni muistilista etukäteen valmisteltavista asioista:

  • Tapahtumapaikan hankkiminen riittävän aikaisin
  • Osallistujien kartoittaminen
  • Lupien ja vastaavien hoitaminen
  • Tarvittavien kaapeleiden hankkiminen
  • Hubien / kytkimien hankkiminen
  • Verkkokorttien asennus / asetukset
  • Tapahtumapaikan valmistelu (siivous / järjestely)
  • Koneiden siirto tapahtumapaikalle etukäteen, jos mahdollista
  • Pelien / ohjelmien asentaminen

Verkkoasetusten konfiguroinnista on tietoa Peliverkko -sivulla.

Esimerkkiaikataulu

Eräästä pelitapahtumastamme otettu toteutusaikataulu:

12.11. - Maanantai
  • Idea tapahtuman järjestämisestä
  • Paikan etsiminen (kaverin kämppä)
  • Osallistujien kartoitus
13.11. .. 18.11. - Tiistai..Sunnuntai
  • Osallistujien kartoitus jatkuu...
19.11. .. 21.11. - Maanantai..Keskiviikko
  • Sekalaisia järjestelyitä / valmisteluita
22.11. - Torstai
  • Tapahtumapaikan valmisteluja
  • Ensimmäiset tietokoneet paikoilleen
  • Sähkö- ja verkkokaapeleiden vetoa
  • Ohjelmien / pelien asennusta
23.11. - Perjantai
  • Loput koneet paikoilleen
  • Ohjelmitoasennuksia
  • Tapahtuma alkaa
24.11. - Lauantai
  • Pelaamista...
25.11. - Sunnuntai
  • Viimeiset pelihetket
  • Tietokoneiden kuljetus pois
  • Siivousta...
  • Tapahtuma on loppunut

Muut järjestelyt

Tietokoneiden sijoittelu tapahtumapaikalle kannattaa miettiä käyttötarkoituksen mukaan. Jos pelinä on joku tiimipohjainen peli, niin koneet kannattaa sijoitella siten, että eri tiimit eivät kuule tai näe toisen tiimin toimia ja tiimin sisäinen kommunikointi sujuu vaivatta. Meillä tiimin koneet on yleensä sijoiteltu siten, että tiimin eri jäsenet voivat vilkuilla toisten monitoreja, ettei tarvitse huutaa kaikkia vinkkejä toisille tiimiläisille.

Joissakin peleissä ei ole juurikaan väliä, vaikka näkisikin, mitä toinen tekee. Sellaisissa ei ole juurikaan väliä koneiden sijoittelulla. Hankalin toteutettava on, että kukaan ei saisi nähdä toisiaan, koska lähes aina jostakin näkyy toisen pelaajan monitori. Tosin nykyään tiimipelit ovat varmaankin suosituimpia.

Omat tavarat kannattaa merkitä jollakin tavalla. On huomattavasti helpompi kerätä omia tavaroita, kun ne on merkitty, ettei tarvitse muistella, että missä päin se oma jatkoroikka olikaan. Tämä asia tuli varsin hyvin esille viimekertaisessa pelissä itselleni. Sain kaikki omat roinani itselleni vasta viikon päästä pelitilaisuuden loppumisesta.

  © 2002-2017 Juha Levänen  -=-  Käyttöehdot