Etusivu
Tietokoneet
Elektroniikka
Autot
Webmasters
Download
Linkit
Palaute
Pelit
Sekalaista

eXTReMe Tracker

Liikenteenohjaus

Kun nyt tulee silloin tällöin harrastettua liikenteenohjausta, niin voisin kertoa siitäkin muutaman sanasen. Otetaan vaikkapa esimerkiksi Karhukorvessa sunnuntaina 26.5.2002 ollut rallisprint, jossa olin mukana.

Esimerkkitapahtuma

Luonnollisesti muutamaa päivää ennen tapahtumaa on jonkinlainen palaveri, jossa keskustellaan muunmuassa aikatauluista, alueista ja tottakai myös aikaisempien kertojen epäkohdista, jotta saadaan hoidettua homma kunnialla läpi. Tällä kertaa palaveri oli tapahtumaa edeltävänä torstaina. Itse palaveri oli tällä kertaa lähestulkoon pelkästään "paskanpuhumista", koska paikka ja järjestelyt olivat tuttuja porukalle.

Etukäteisvalmistelut tehtiin tapahtumaa edeltävänä päivänä eli lauantaina. Valmisteluihin kuului muunmuassa pysäköintialueiden suunnittelua, liikennemerkkien ja opasviittojen pystytystä ja nauhojen sekä lippusiimojen valmistelua. Emme kuitenkaan vielä voineet sulkea alueita nauhoilla, koska paikalla saattoi vielä olla liikennettä ennen sprintin alkua.

Vaikka rallisprint alkoi vasta klo 12:00, suurin osa porukasta oli paikalla jo 7:30 aikoihin, koska ennen tapahtuman alkua piti vielä vetää loput nauhat paikalleen, ottaa varusteet mukaan ja siirtyä omille työalueille. Tässä tapauksessa liikenteenohjaus oli lähinnä pysäköintiohjausta eli ajatimme ihmisiä parkkiin siisteihin riveihin kentille. Itse liikenteenohjaus meni melko hyvin muutamaa pientä yksityiskohtaa lukuunottamatta. Sitten kun katsojavirta alkoi jo hiipua, aloimme ottaa ensimmäisiä sulkunauhoja pois, että niitä ei kaikkia tarvitse kerätä enää tapahtuman loputtua. Pois pääsimme lähtemään varmaankin jossakin klo 17:00 aikoihin, joten kyllä tätä voi tavalliseen työpäivään verrata.

Varusteita

Liikenteenohjaajan varusteissa on oikeastaan kaksi erittäin hyvin erottuvaa yksityiskohtaa. Liikenteenohjaajan oman turvallisuuden ja näkyvyyden kannalta tärkein on tietysti liikenteenohjausliivi. Tälläkin on taas monia eri nimiä, muunmuassa turvaliivi, huomioliivi ja heijastinliivi.

PysäytyslätkäPysäköintimerkkilätkäToinen näkyvä varuste on kädessä pidettävä liikennemerkin näköinen lätkä, jota myös tikkariksi kutsutaan. Näitäkin on erilaisia, esimerkiksi pysäytyslätkä ja pysäköintimerkkilätkä joita näyttämällä ja heiluttamalla autoilijoita yritetään ohjata. Kun autoilijalle näytetään pysäytyslätkää, niin autoilijan pitäisi pysähtyä ja odottaa, kunnes hänelle annetaan lupa jatkaa matkaa. Pysäköintimerkkilätkällä taas näytetään juurikin kyseisella autolle valittu pysäköintipaikka tai viestitetään, että missä päin vapaita paikkoja on vielä jäljellä.

Muita varusteita on esimerkiksi radiopuhelin (LA-puhelin, PR27-puhelin, UHF, VHF, ...), jota käytetään luonnollisesti kommunikointiin eri toimipisteiden välillä. Näiden avulla on helppo esimerkiksi ilmoittaa jonkun parkkipaikan täyttymisestä tai vaikkapa epäselvistä tilanteista tai onnettomuudesta muille liikenteenohjaajille, että he voivat toimia tilanteen mukaisella tavalla, esimerkiksi ohjata autoja toiselle parkkipaikalle.

Pimeän aikaan on tietenkin viisaampi ohjata liikennettä taskulampulla, koska se näkyy huomattavasti paremmin pimeässä. Ainakin MagLite-taskulamppuihin on saatavana jopa ns. liikenteenohjauskartioita, joita voi pistää taskulampun päähän. Näitä kartioita on olemassa ainakin keltaisia ja punaisia. Saattaa niitä muunkin värisiä tietysti olla, mutta nämä kaksi väriä ovat yleisimpiä. Keltainen on varsinainen liikenteenohjauskartio ja punainen taas pysäytyskartio. Punaisia kartioita ei tietääkseni saa käyttää kuin poliisit.

Liikenteenohjaajan toimitsijakorttiSitten on tietenkin vielä ainakin yksi tärkeä varuste, nimittäin jonkinsorttinen toimitsijakortti, jolla voi todistaa olevansa esimerkiksi toimitsija tai liikenteenohjaaja. Näitä on erilaisia: jotkut ripustetaan narulla kaulaan ja jotkut viorostaan pistetään esimerkiksi hakaneulalla rintapieleen roikkumaan. Tapahtuman järjestäjä toimittaa yleensä nämä kortit eri ryhmien johtajille jotka taas jakavat ne alaisilleen. Edellä mainitussa tapahtumassa sai myös ilmaista ruokaa korttia näyttämällä. Tällä kertaa oli vuorossa kaulaan ripustettava malli. Näet toimitsijakortin kuvan isompana klikkaamalla sen kuvaa.

Yhteisiä varusteitakin on jonkin verran. Puomeja, nauhaa, lippusiimaa, liikennemerkkejä ja niin edelleen. Näillä saa vähennettyä jonkin verran liikenteenohjaukseen tarvittavien henkilöiden määrää, koska näillä voi opastaa tai pakottaa autoilijoita ajamaan haluttuun paikkaan.

Tottakai on sitten näitä jokaisen henkilökohtaisia varusteita. Itselläni oli muunmuassa useampaan eri säähän sopivia vaatteita, lippalakki, aurinkolasit, kännykkä ja muutama pullollinen juotavaa. Juotavaa kannattaa varata riittävästi mukaan useissa pienissä pulloissa varsinkin jos on odotettavissa kuuma päivä.

Tässä varustelistassa ei ole mainittu taukopaikan varusteita, mutta jokainen varmaankin osaa päätellä, mitä kaikkea tarvitaan kahvitaukojen järjestämiseen.

  © 2002-2017 Juha Levänen  -=-  Käyttöehdot