Etusivu
Tietokoneet
Elektroniikka
Autot
Webmasters
Download
Linkit
Palaute
Pelit
Sekalaista

eXTReMe Tracker

Haluaisitteko pelata kavereiden kesken verkkopelejä, mutta ette tiedä miten sellainen toteutetaan? Tässäpä vähän ohjeita alkuun pääsemiseksi. Varoitus! Verkkopeleihin jää todella helposti koukkuun!

Tarvittava laitteisto riippuu hyvin pitkälti siitä, että montako tietokonetta on aikomus verkottaa. Kahden koneen välille riittää jopa pelkkä ristiinkytketty parikaapeli ja verkkokortit kumpaankin koneeseen. Mainitsemani asetukset toimivat myös tässä tapauksessa. Tosin tätä ratkaisua en juurikaan käsittele tässä. En myöskään käsittele vanhaa koaksiaalikaapelointia.

Esimerkkinä käytän kuvan mukaista ratkaisua liittää 8 tietokonetta lähiverkkoon:

8 koneen lähiverkko

Laitteet

Ainakin seuraavanlaista tavaraa tarvitaan lähiverkon rakentamiseksi:

  • Verkkokortteja (1 kpl / tietokone)
  • HUB (määrä riippuu koneiden määrästä ja itse HUBista)
  • Parikaapelia (reilusti eli runsaasti)

Esimerkissä käytetyt laitteet:

  • HUB 1 & 2: Accton Etherhub 5st (5-port 10BASE-T, hinta n. 200mk)
  • 8 kpl verkkokortteja (useita valmistajia, hinta 80mk - 400mk)
  • 8 kpl suoria parikaapeleita (RJ-45)
  • 1 kpl ristiinkytketty parikaapeli (RJ-45)

Itse suosittelisin verkkokorteiksi esimerkiksi Acctonin tai Intelin kortteja, koska niiden kanssa ei juurikaan ongelmia ole esiintynyt. Joissakin koneissa saattaa 3COMin tai Realtekin korttien kanssa tulla ongelmia jostakin selittämättömästä syystä, mutta hyviä kortteja nekin ovat. Itselläni on käytössä 3COMin, Realtekin ja AMD:n kortteja ja kaikki ovat asentuneet varsin kivuttomasti.

Kuvassa siniset viivat kuvaavat suoria parikaapeleita ja punainen viiva ristiinkytkettyä kaapelia. HUBin päässä kaikki kaapelit kytketään tavallisiin MDI-X -liittimiin selvyyden vuoksi. Kyseisessä HUBissa olisi ollut myös ns. ketjutusliitin eli MDI -liitin. Sitä käytettäessä ei olisi tarvinnut käyttää ristiinkytkettyä kaapelia. Huom! Jos HUBien välissä käytetään suoraa kaapelia, kaapelin toinen pää pitää kytkeä MDI -liittimeen ja toinen pää MDI-X -liittimeen.

Nyt joillekin varmaankin heräsi kysymys, että mitä nämä MDI ja MDI-X ovat. No kerrottakoon sekin nyt tässä vaiheessa. MDI-X -portti on valmiiksi ristiinkytketty eli siihen voi kytkeä tietokoneen suoralla kaapelilla. MDI -portti taas on suora portti. Esimerkiksi verkkokortissa on nimenomaan MDI -portti. Suoraa kaapelia käytettäessä pitää toisessa päässä olla suora portti ja toisessa päässä ristiinkytketty. Joissakin kalliimmissa laitteissa saattaa portti automaattisesti tunnistaa oikean toimintatilan, mutta hyvin harvoin.

Asennus

Ensimmäiseksi voisi vaikka laittaa verkkokortit fyysisesti koneisiin. Aiheesta on hieman yksityiskohtaisempaa ohjeistusta tietokoneen kasaaminen -sivulla. Siinä ei nyt ole juurikaan mitään erikoista, mitä nyt joissakin korteissa saattaa tulla joku WOL (Wake on LAN) -johdonpätkä mukana. WOL-johdosta ei tässä tapauksessa tarvitse välittää, sillä saa vain käynnistettyä koneen verkon yli toiselta koneelta. Koneita ei kannata vielä tässä vaiheessa laittaa päälle.

Kun kaikki roippeet on kasassa ja kortit koneissa, voidaan jatkaa kytkemisellä. siitä vaan johdot esimerkiksi kuvan mukaisesti paikoilleen ja HUBeille tietysti pitää järjestää sähköt jostakin.

Tässä vaiheessa sitten virrat päälle kaikkiin tietokoneisiin ja HUBeihin. Jos HUBiin syttyy Link-valoja, niin ainakin yhteys fyysisesti pitäisi olla kunnossa. Vuorossa onkin sitten oikeastaan enää verkkokorttien ajurien asennus ja asetusten sääteleminen.

Protokollat

Protokollista tarvitsee ainakin TCP/IP:tä. IPX/SPX-protokollan ja NetBEUI:n voi asentaa, jos näkee niille tarvetta. Tosin ei kannata turhaan asentaa ylimääräisiä protokollia viemään turhaan koneen vähäisiä resursseja. Ainakin AppleTalk, Banyan Vines, Novell NetWare ja DLC sekä muut vastaavat ovat ainakin pelikäytössä täysin turhia protokollia, joten niitä ei ainakaan tarvitse asentaa. Huom! Ainakin 3COM:n verkkokorttien ajurit asentavat yleensä samalla oman diagnostiikkaprotokollan, jota ei kannata poistaa käytöstä. Siitä saattaa vielä olla hyötyä vikatilanteiden selvittelyssä.

Esimerkissä voitaisiin käyttää vaikka seuraavanlaista TCP/IP -konfiguraatiota:

  • Kaikkiin koneisiin Subnet Mask (aliverkon peite): 255.255.255.0
  • Kaikkiin koneisiin Gateway (yhdyskäytävä): 192.168.2.1
  • Kaikkiin koneisiin sama työryhmän nimi (esim. PELIVERKKO)
  • Kaikkiin koneisiin eri koneen nimi (esim. PC1, PC2, PC3, Ville, Pekka, ...)
  • Koneen 1 IP-osoite: 192.168.2.2
  • Koneen 2 IP-osoite: 192.168.2.3
  • Koneen 3 IP-osoite: 192.168.2.4
  • Koneen 4 IP-osoite: 192.168.2.5
  • Koneen 5 IP-osoite: 192.168.2.6
  • Koneen 6 IP-osoite: 192.168.2.7
  • Koneen 7 IP-osoite: 192.168.2.8
  • Koneen 8 IP-osoite: 192.168.2.9

Muita TCP/IP -asetuksia ei luultavasti tarvitse muutella. Samalla logiikalla voitaisiin lisätä tietokoneita aina 253 kpl asti, joten en käsittele tässä sen monimutkaisempia asetuksia.

Tässä esimerkissä käytetään ns. C-luokan osoitteita. Älä käytä IP-osoitteen viimeisen pisteen jälkeen numeroita 0, 1 tai 255, koska 0 on verkko-osoite, 1:tä käytetään yleensä liityntäreitittimissä ja 255 on broadcast-osoite. Jotkut ohjelmat eivät välttämättä hyväksy IP-osoitteita, joissa on käytetty em. numeroita.

IPX/SPX -protokollaa saattaa tarvita joissakin vanhemmissa peleissä. Jos peli herjaa IPX:n puuttumisesta, sen voi asentaa ihan oletusasetuksilla. NetBEUI:a taas käytetään esimerkiksi Windowsin levy- ja tulostinjaoissa, mutta yleensä ne kyllä toimivat ihan TCP/IP:n päälläkin. Jos asennat muitakin protokollia kuin TCP/IP, kannattaa kuitenkin määritellä TCP/IP oletusprotokollaksi.

Ikävä kyllä eri käyttöjärjestelmissä verkkoasetuksiin pääsee käsiksi hieman eri paikoista ja asetusikkunat ovat jonkin verran erilaisia, joten yleispäteviä ohjeita on aika hankala antaa, mutta yleensä niihin pääsee käsiksi Ohjauspaneelin kautta.

  © 2002-2017 Juha Levänen  -=-  Käyttöehdot