Etusivu
Tietokoneet
Elektroniikka
Autot
Webmasters
Download
Linkit
Palaute
Pelit
Sekalaista

eXTReMe Tracker

Tältä sivulta löytyy jotakin tietoa Toyotan diagnostiikkaliittimestä ja sen käytöstä. Diagnostiikkaliitin pitäisi löytyä ainakin Toyotan vuosimalleista -88 .. -95, joissa on TCCS-järjestelmä.

Sen avulla voidaan muunmuassa etsiä joitakin vikoja sekä käyttää apuna moottorin säätämisessä. Liitin sijaitsee yleensä konepellin alla, kuljettajan puolella olevan sulake/relelaatikon lähistöllä, lähellä iskunvaimentimen kiinnityskohtaa.

Liittimen signaalit

Toyotan diagnostiikkaliitin
Toyotan diagnostiikkaliitin

 
FpFuel Pressure(?)
WCheck Engine lamp(?)
E1Earth
CC0?
Te1Test engine 1
Te2Test Engine 2
+BSupply voltage from main relay
Vf1?
Vf2?
AB?
Opt?
CC2?
Tc?
Ts?
Tt?
Ox1Upstream Oxygen sensor
Ox2Downstream Oxygen sensor
Ig-Ignition coil - (Tach.)

Kierroslukumittarin liittäminen

Liittimen Ig- -pinniin voi kytkeä suoraan kierroslukumittarin pulssijohdon (anturijohdon). Tämä pinni on varsinaisen liitinrungon vieressä, yleensä pienellä kumihatulla suojattuna.

Sytytysennakon säätö

Ensin kannattaa tarkistaa, ettei vikoja löydy. Ainakin vikakoodi 51 vaikuttaa säätöön.

Käytä konetta, kunnes se saavuttaa normaalin käyttölämpötilan. Sen jälkeen yhdistä diagnostiikkaliittimen pinnit Te1 ja E1. Anna kierrosten tasaantua ja tarkista tyhjäkäyntinopeus. Säädä tarvittaessa.

Tarkista ja säädä sytytysennakko.

Poista yhteys diagnostiikkaliittimen pinnien Te1 ja E1 väliltä.

Vikakoodit ja niiden tutkiminen

Huom! Jotta saisit vikakoodit luotettavasti, huomioi seuraavat asiat koodien tarkastamisen aikana: kaasupoljin on täysin yläasennossa, vaihde on vapaalla, akun jännite on ainakin 11V, moottori on normaalilämpöinen (jos mahdollista) ja kaikki mahdolliset lisälaitteet ovat poissa päältä (lämmityslaite, ilmastointi, valot, ...).

Paikallista diagnostiikkaliitin ja etsi sieltä pinnit Te1 ja E1.

Käännä virta-avain asentoon, jossa sytytysvirta kytkeytyy, älä kuitenkaan käynnistä moottoria. Yhdistä diagnostiikkaliittimen pinnit Te1 ja E1.

Tässä vaiheessa Check Engine -valo mittaristossa alkaa vilkuttelemaan vikakoodeja. Kirjaa koodit ylös ja poista ne. Vikakoodien poistamiseksi kannattaa irroittaa noin 30 sekunnin ajaksi sulake ECU+B, EFI tai Stop, riippuen automallista. Toki koodit katoavat akun irroituksen yhteydessäkin, mutta silloin tyhjenee myös radion muisti ja kello nollautuu.

Korjaa löydetyt viat ja tarkista vikakoodit uudelleen testiajon jälkeen. Testiajon aikana pitää ajaa vähintään 20km/h, koska muuten vikakoodi 42 (nopeussignaali puuttuu) tai 43 (starttivika) saattaa ilmaantua.

1Normal Condition.
2Air Flow Meter signal.
3Ignition signal.
4Engine Coolant Temperature Sensor signal.
5Oxygen Sensor.
6RPM signal (Crank Angle Pulse).
7Throttle Position Sensor signal.
8Intake Air Temperature Sensor signal.
9Vehicle Speed Sensor signal.
10Starter signal. (STA signal)
11Switch signal.
11ECU/ECM.
12Knock Control Sensor signal.
12RPM signal.
13Knock Control CPU (ECM).
13RPM signal.
14Turbocharger Pressure.
14Ignition signal.
21Oxygen Sensor.
22Engine Coolant Temperature Sensor signal.
23Intake Air Temperature Sensor signal.
24Intake Air Temperature Sensor signal.
25Air-Fuel Ratio Lean.
26Air-Fuel Ratio Rich.
27Sub Oxygen Sensor signal.
28No. 2 Oxygen Sensor signal.
31Air Flow Meter signal (Vacuum Sensor signal).
32Air Flow Meter signal.
34Turbocharger Pressure signal.
35Turbocharger Pressure Sensor signal.
35HAC Sensor signal.
41Throttle Position Sensor signal.
42Vehicle Speed Sensor signal.
43Starter signal.
51Switch signal.
52Knock Sensor signal.
53Knock Sensor signal.
54Inter-cooler ECM signal.
71EGR System.
72Fuel Cut Solenoid signal.
78Fuel Pump Control signal.
81TCM Communication.
83TCM Communication.
84TCM Communication.
85TCM Communication.

Muuta

Listaan vielä joitakin vianetsintävinkkejä:

  • Tarkista, tuleeko pinniin +B jännite kun sytytysvirta on kytkettynä. Tähän pinniin pitäisi tulla saman verran jännitettä kuin akun plusnapaan. Jos ei, vika on luultavimmin ECU:n pääreleessä.
  • Tarkista, onko akun miinusnavan ja pinnin E1 välillä potentiaalieroa. Ero saisi olla enintään 50mV. Suurempi ero viittaa huonoon koneen maadoitukseen.
  • Yhdistä Te1 ja E1. Käytä konetta normaalilämpöisenä 2500 RPM. Pinnissä Vf1 pitäisi jännitteen vaihtua ainakin 8 kertaa 10 sekunnissa. jos näin on, se kertoo, että happianturi toimii oikein.
  • Mittaa Vf1:n jännitettä ilman Te1 ja E1 oikosulkemista. Jännitealue on 1..5V. Normaali arvo on noin 2.5V. Jos jännite on yli 3.75V, se viittaa liian laihaan polttoaineseokseen ja ECU yrittää omatoimisesti lisätä polttoaineen määrää. Taas vastaavasti alle 1.25V kertoo, että seos on liian rikas ja ECU yrittää vähentää polttoaineen määrää.
  • Pinnit Ox1 ja Ox2 kertovat happiantureiden toiminnasta. Raja-arvot ovat 0.2V (laiha) .. 0.8V (rikas). Normaali arvo pitäisi olla noin 450mV.
  • Saat helposti käytettyä polttoainepumppua yhdistämällä pinnit Fp ja +B. tätä voit käyttää hyödyksi tarkistaessasi ruiskupumpun toimintaa.
  © 2002-2017 Juha Levänen  -=-  Käyttöehdot