Etusivu
Tietokoneet
Elektroniikka
Autot
Webmasters
Download
Linkit
Palaute
Pelit
Sekalaista

eXTReMe Tracker

Sivuston menestyminen riippuu hyvinkin monesta asioista. Käsittelen tässä muutamia mielestäni tärkeitä tai muuten huomioonotettavia seikkoja, jotka vaikuttavat kivuston kävijämäärään ja menestymiseen.

Vakiokävijöihin vaikuttavat   Hakukoneet ja mainostus
Sivuston sisältö   Dokumentin otsikko
Sivuston ulkoasu   META Description
Kieli   META Keywords
Palautemahdollisuus   Muut META-määritykset
Sivuston päivittäminen   Bannerit
   "Sigut" eli nimikirjoitukset
   Muita mainostustapoja

Sivuston sisältö

Sivuston sisällön pitäisi olla sellaista, josta ylläpitäjällä / ylläpitäjillä on tietoa, esimerkiksi omaan harrastukseen tai työhön liittyvää. Jos sisältö noudattaa teinipeeloxTM -kaavaa eli vähän kaikkea nopeasti kasaan ladottuna, niin sivusto ensinnäkin hautautuu harmaaseen massaan ja toiseksikin kävijä ei varmaankaan juuri kiinnostu "Sivu on kesken!" -viestejä ja JavaScript-kikkailuja pursuavasta sivustosta, joita kaiken lisäksi mahtuu kolmetoista tusinaan.

Jos harrastat esimerkiksi elektroniikkaa, varmaankin aihe, josta saat helposti paljon paikkaansapitävää materiaalia on elektroniikka tai sen joku osa-alue, esimerkiksi mikrokontrollerit. Asiapitoisen sivuston sisällön pitäisi mielestäni olla nimenomaan faktatietoa eikä mitään mutu-juttuja, joten omasta harrastuksesta on luultavasti faktaa saatavilla.

Sivuston ulkoasu

Sivujen ulkoasun pitäisi olla yhdenmukainen läpi sivuston. Se tukee tunnetta, että on edelleen samalla sivustolla eikä poistunut muualle jonkin epämääräisen linkin kautta.

Ulkoasun pitäisi myös mielestäni olla mahdollisimman selkeä ja tarjota hyvän pohjan navigoinnille. Liikaa kikkailua ja ylimääräisiä kuvia pitäisi välttää, koska ne tekevät olemuksesta helposti sekavan ja kasvattavat sivun kokoa, joka heijastuu sivun latausaikaan. Erityisesti bannerit ja animaatiot ovat ongelmallisia, joskin niitä ei aina voi täysin välttää.

Tietenkin poikkeustapauksiakin on, esimerkiksi design-sivustot, joissa grafiikka näyttelee pääosaa. Tosin jotkut design-sivut ovat niin monimutkaisia navigoinniltaan, että ainakaan minulla ei kärsivällisyys riitä etsimään läheskään kaikkia sivuston linkkejä.

Kieli

Kielivalinta riippuu hyvin paljon kohderyhmästä. Jos sivuista on tarkoitus tehdä kansainväliset, Englanti on luultavasti paras vaihtoehto. Taas jos kohdeyleisönä on lähinnä Suomen kansalaiset, kannattaa sivusto tehdä suomeksi.

Kirjoitusasuun, kielioppiin ja kirjoitusvirheisiin kannattaa myös kiinnittää huomiota. Kirjoitusvirheitä täynnä oleva teksti ei anna ainakaan hirveän luotettavaa kuvaa sivuston ylläpitäjästä ja sitä on lisäksi ikävä lukea. Yhdyssanavirheitä tuntuu nykyään löytyvän suurinpiirtein joka toiselta sivustolta, joten sivujen tekstit kannattaa oikolukea huolella.

Sivustossa käytettävä sanasto riippuu hyvin pitkälti sivujen aiheesta. On ihan luonnollista ja hyväksyttävää käyttää alan termejä ja ammattisanastoa, kunhan muistaa selventää epäselvät ja hankalat sanat silloin, kun ne esiintyvät ensimmäistä kertaa tekstissä taikka jollakin muulla toimivalla tavalla. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä tekstiä tyyliin: Konffasin Ciscon IOSsin läppärilläni konsolissa kun portti ei noussut eikä pingi mennyt servulle clientiltä läpi. Vai ymmärtävätkö?

Palautemahdollisuus

Palautemahdollisuuden antaminen on hyvin tärkeää, koska sen perusteella on helppo rakentaa kävijöitä miellyttävä sivusto. Kävijät saattavat myöskin kertoa sivuilla olevista virheistä tai vaikkapa kiittää siitä, että he ovat löytäneet pitkään etsimänsä asian sivuiltasi. Vielä jokin aika sitten hirveän harvalla sivustolla oli palautteen antamismahdollisuus, mutta nykyään pikkuhiljaa sivujen tekijät ovat oppineet antamaan tähän mahdollisuuden.

Palautekanavia voi olla useita erilaisia ja niitä voi yleensä käyttää useampia erilaisia samalla sivustolla, joten käyttäjän on helppo valita mitä kautta palautteensa antaa. Ihan perinteinen palautelomake on ehkä tunnetuin ja yleensä erittäin toimiva ratkaisu. Vieraskirjakin on tavallaan jonkinlainen palautekanava, mutta siinä toiset vierailijat näkevät, mitä palautetta lähettänyt käyttäjä on kirjoittanut. Jopa ihan pelkkä sähköpostiosoite on joissakin tapauksissa riittävä palautekanava, tosin suosittelen silti vähintään palautelomakkeen käyttämistä.

Sivuston päivittäminen

Tämä on sellainen asia, joka on liian monella sivustolla retuperällä. Sivustosta ei saa kovinkaan luotettavaa ja ajantasaista mielikuvaa, jos etusivulla komeilee noin vuoden vanhoja uutisia. Vaikuttaa, kuin sivusto olisi vain hylätty mätänemään verkkoon.

Itse yritän päivittää sivuja noin kerran viikossa, mutta joskus päivitysväli kasvaa ajanpuutteen tai muiden esteiden vuoksi jonkin verran pitemmäksi. Vuodenvaihde on ehkä pahinta aikaa, kun juhlapyhien sun muiden takia on aivan älytön määrä erinäisiä kiireellisiä hommia. Joitakin sivustoja, esimerkiksi uutisia tarjoavia, pitäisi kylläkin päivitellä lähes päivittäin, koska uutiset vanhentuvat nopeasti.

Dokumentin otsikko

Otsikon pitäisi olla kuvaava ja yksinkertainen. Otsikko, jossa on käytetty viivoja, yhtäsuuruusmerkkejä sekä muita erikoismerkkejä ei välttämättä näy hirveän houkuttelevasti hakukoneissa. Itselläni on tapana laittaa TITLE-tagiin ensin sivuston nimi, väliviiva ja lopuksi sivun nimi tilanteeseen sopivalla tarkkuudella.

Jos koko otsikko puuttuu, hakukoneet yleensä näyttävät jonkin ilmoituksen tyyliin "Untitled document" tai vastaavaa. Lisäksi hakukoneet hakevat sivuja muunmuassa otsikon perusteella, joten se kannattaa määritellä järkevästi.

META Description

Tähän pätee lähes kaikki samat asiat kuin dokumentin otsikkoonkin. Jotkin hakukoneet pitävät tätä määritettä tärkeämpänä kuin toiset, joten tähänkin kannattaa panostaa jonkin verran. Huonosti suunnitellulla selitteellä ei ainakaan paranneta sivuston suosiota.

Selitteen puuttuminen aiheuttaa hakukoneissa yleensä dokumentin alun näkymisen selitteen tilalla, joka ei yleensä ole aivan paras mahdollinen selitteen korvike.

META Keywords

Hakukoneet käyttävät myös tätä metatietoa pisteyttäessään sivuja hakusanojen perusteella. Keywords on lista hakusanoja pilkulla erotettuna. Väärin käytettynä näillä saa tehtyä paljon hallaa sivuston sijoitukselle, mutta oikein käytettynä näistä saattaa olla lähes korvaamatonta apua.

Ikävä kyllä mitään yleispäteviä ohjeita avainsanojen käyttöön on hankala laatia, koska eri hakukoneet indeksoivat sivuja hyvin eri perusteilla, mutta joitakin ohjeita kylläkin.

Esimerkiksi sama sana ei saa toistua yli kolme (3) kertaa avainsanalistassa, koska muuten jotkut hakukoneet sakottavat siitä. Myöskään sivustoon millään lailla liittymättömiä sanoja ei hirveästi kannata viljellä, koska jotkut hakukoneet huomaavat senkin ja taas tulee sakkopisteitä. Kolmas asia on avainsanalistan pituus. Ei kannata kopioida koko nykysuomen sanakirjaa Keywords-listaan, koska maksimissaan noin 1000 ensimmäistä merkkiä tulkitaan, yleensä hakukoneet lukevat listaa noin 200..300 merkin verran.

Muut META-määritykset

Näillä ei ole suurta vaikutusta, mutta voit yrittää hieman muokata sivuston toimintaa ja hakukoneiden indeksointia näiden avulla.

Robots -määreellä voit kertoa hakukoneelle, haluatko sen indeksoivan juuri kyseistä sivua ja sallitko sen seurata sivulla olevia linkkejä. Tällä voi estää esimerkiksi "Kiitos palautteesta" -tyylisten sivujen indeksoinnin. Ikävä kyllä läheskään kaikki hakukoneet eivät reagoi tähän määritteeseen.

Generator -määritteellä voi kertoa tietoa, millä ohjelmalla kyseinen sivu on tehty. Hyötyä tästä tuskin hirveästi kuitenkaan on. Korkeintaan joku saattaa keljuilla, että millä ällöttävällä wysiwyg-editorilla olet sivusi tehnyt tai jotakin vastaavaa.

Author taasen kertoo, kuka on tehnyt kyseisen dokumentin. tälläkään ei ole hirveästi käyttöä, mutta joskus saattaa osoittautua tarpeelliseksi.

Abstract -määritys vastaa hyvin pitkälti Description -määritystä, mutta on huomattavasti lyhyempi. Oikeastaan tätä voisi kuvailla Description -määrityksen tiivistelmäksi.

Muitakin määreitä on vaikka kuinka paljon, esimerkiksi Copyright, Type, Distribution, Rating ja monia muita. Niihin en kuitenkaan tässä puutu, koska niitä on niin paljon, että niistä voisi vaikka kirjoittaa kirjan (tai parikin).

Bannerit

Bannerimainonnan teho on laskenut lähes olemattomiin. Tosin bannerimainonta on halpaa, useissa tapauksissa jopa ilmaista, mutta aikaa ja vaivaa siitä kyllä joissakin tapauksissa on. Bannerijärjestelmiä on monenlaisia: on yksityishenkilöiden pitämiä, yritysten tarjoamia maksullisia sekä bannerinvaihtopalveluita.

Bannerin pitäisi olla kiinnostava ja huomiota herättävä, mutta ei missään tapauksessa ärsyttävä eikä ahdisteleva. Bannerihan on yleensä esimerkiksi 400x40 tai 468x60 pikselin kokoinen staattinen tai animoitu kuva, joten käytössä oleva tila pitäisi jotenkin saada tehokkaasti käytetyksi hyödyksi. Nykyään kylläkin alkaa löytymään jo esimerkiksi Flash-bannereita sekä muitakin kuin pelkkään kuvaan perustuvia.

"Sigut" eli nimikirjoitukset

Nimikirjoitukset / allekirjoitukset / signeeraukset / sigut / jne. on melko tehokas tapa saada kävijöitä sivuille. Tätä voisi vaikka kuvailla piilomainonnaksi tai virusmarkkinoinniksi, koska tässä ei suoraan mainosteta sivuja. Idea perustuu siihen, että laitetaan esimerkiksi jokaisen lähetetyn sähköpostin loppuun vaikka ihan pelkästään sivujen osoite, jota klikkaamalla piilomainonnan "uhri" päätyy sivuille. Monet klikkailevat sähköpostien yhteydessä olevia mainoslinkkejä jopa pelkästä uteliaisuudestaan.

Tietysti tätä tapaa voidaan laajentaa esimerkiksi foorumeihin ja muihin vastaaviin. Yleensä foorumeissa saa laitettua jokaiseen jättämäänsä viestiin loppuun automaattisesti signaturen eli allekirjoituksen. Senkun vaan pistää sivujen linkin sinne ja on aktiivinen foorumissa, niin muut foorumin käyttäjät tulevat ja klikkaavat linkkiäsi. Tällä tavoin voi jopa jonkin verran kohdentaa markkinointia tietylle kohderyhmälle.

Muita mainostustapoja

Tapoja mainostaa on tuhansia ellei enemminkin, mutta mainitsen vielä muutamia, mitä mieleen tuli.

Tee paperilappusia, jotka näyttävät jonkin verran seteleiltä, eivät kuitenkaan liian samanlaisilta jotta vältytään oikeusjutuilta. Sitten vaan lappusiin sivuston osoite ja tiputtelemaan lappusia paikkoihin, joissa käy paljon ihmisiä.

Toisten vieraskirjoissa mainostaminenkin on joissakin tapauksissa tehokasta, mutta kaikki eivät pidä siitä. Joissakin vieraskirjoissa mainostaminen on jopa kokonaan kiellettyä, joten tämän tavan kanssa kannattaa olla varovainen. Tosin, jos annat esimerkiksi palautetta vieraskirjan omistajan sivuista, niin yleensä silloin pieni mainostus on ihan sallittua.

Vieraskirjamainostuksen tehoon vaikuttaa pari asiaa jotka ovat vieraskirjan lukemiskerrat ja vieraskirjan kirjoituskerrat. Jos Vieraskirjaan kirjoitetaan usein, niin mainos katoaa näkyvistä melko nopeasti. Jos taas vieraskirjaa luetaan hyvin harvoin, niin mainostuksen teho laskee, vaikka oma vieraskirjamainosviestisi pysyisikin hyvin näkyvillä. Paras mahdollinen tapaushan siis luonnollisesti olisi vieraskirja, jota luetaan paljon, mutta siihen kirjoitetaan hyvin harvoin.

Mainos lehdessä, radiossa tai televisiossa on kallista, mutta joissakin tapauksissa se on hintansa arvoista, varsinkin jos tarjoat sivuillasi maksullisia palveluita.

Jos kävijät voivat kopioida tiedostoja sivuiltasi, yksi konsti on laittaa pieni mainos esimerkiksi jokaiseen ZIP-pakettiin. Tosin järin tehokas tämä tapa ei ole, mutta pienistä puroista kasvaa aikanaan iso virta.

  © 2002-2017 Juha Levänen  -=-  Käyttöehdot